Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
V pořádku
Další informace

Chceš zhubnout?
Zdravě jíst? Makáš na sobě?

Tipy zdarma emailem

Individuální jídelníčky - Motivace - Rady a tipy - Doplňky

Jak si správně osladit život

Asi není třeba zdůrazňovat, že po cukru se tloustne. Před nadměrnou konzumací cukru a sladkostí obecně varují odborníci už několik desetiletí. A souhlasně jim přikyvují i zubní lékaři, kteří k riziku nadváhy přidávají také zvýšený výskyt zubního kazu.

Co když ale prostě máte sladké rádi a chcete si tu a tam něco dobrého dopřát? Je lepší nahradit cukr medem nebo přírodním sirupem? Nebo snad sáhnout k umělým sladidlům?

Jak si správně osladit život

Pojďme se na původce vyhledávané sladké chuti podívat trochu zblízka. 

#1 SACHARÓZA

(stolní cukr, 16 kcal v jedné čajové lžičce)

Kde najdete sacharózu

Je obsažena v ovoci, džemech, marinádách, salátových zálivkách, v pečivu a dalších potravinách.

Co Vám sacharóza nabízí? 

Energii. Z výživového hlediska ovšem nemá co nabídnout. I proto jsou odborníci přesvědčeni, že by stolní cukr neměl tvořit více než 10 % denního kalorického příjmu, tedy zhruba 12 čajových lžiček, pokud denně konzumujete kolem 2000 kcal. V některých odborných zdrojích se ovšem setkáte s ještě přísnějšími pravidly.

Co tedy použít, když sacharóza evidentně není optimální volba?

Z přírodních zdrojů je tu:

#2 AGÁVOVÝ SIRUP

(20 kcal v 1 čajové lžičce)

Použití Agávového sirupu

K doslazení čaje a dalších nápojů, do jogurtu, cereálních kaší atd.

Co Vám nabízí? 

Jde o zahuštěnou šťávu z kaktusu agáve, která je sladší než med a cukr. Chutí připomíná med, ale neobsahuje tolik antioxidantů. Na rozdíl od stolního cukru má vyšší podíl fruktózy, takže nezpůsobí tak výrazný nárůst hladiny krevního cukru, což je jednoznačně pozitivní účinek. Vzhledem k vysoké sladivosti a tím i obsahu kalorií s ním zacházejte opatrně

#3 VYSOKOFRUKTÓZOVÝ KUKUŘIČNÝ SIRUP

(17 kcal v 1 čajové lžičce) 

Kde ho najdete? 

Ve sladkých nápojích, dezertech, cereáliích müsli tyčinkách, sušenkách atd. 

Co Vám nabízí? 

V posledních letech patří k často diskutovaným ingrediencím. Je levnější než stolní cukr a navíc prodlužuje životnost potravin, do nichž je přidáván. To z něj činí mezi výrobci oblíbenou složku, nicméně odborníci varují, že zvyšuje riziko obezity více, než kdybyste konzumovali obyčejný cukr. Snažte se jeho konzumaci omezit.

#4 MED

(21 kcal v 1 čajové lžičce)

Použítí

K doslazení nápojů, do pečiva, cereálních kaší, jogurtu atd.

Co Vám nabízí? 

Med je nejenom kvalitním přírodním sladidlem, ale současně obsahuje celou řadu vitaminů a minerálů. Některé studie poukazují na to, že nezvyšuje hladinu krevního cukru tak rapidně jako jiná přírodní sladidla z této kategorie.  A pro tělo je vždycky lepší, když hladina cukru v krvi narůstá postupně. Ačkoliv je zdravý, vždy počítejte s tím, že obsahuje kalorie a je tedy třeba přizpůsobit dávkování jako energetickému obsahu.

#5 STÉVIE

(0 kcal)

Kde najdete Stévii?

Jedná se o extrakt z listů tropické rostliny stévia, od roku 2011je její použití v potravinářském průmyslu schváleno EU. Používá se k doslazení nápojů, jogurtů, na trhu jsou čokolády a další produkty slazené stévii. 

Co Vám Stévie nabídne? 

Vzhledem k tomu, že neobsahuje prakticky žádné kalorie, zdá se být vhodnou přírodní náhražkou umělých sladidel. Mluví se o ní jako nejperspektivnějším přírodním sladidlu. Dnes už ji u nás koupíte běžně v tabletách, či ve formě prášku. Denní dávka by podle odborníků neměla překročit 4 mg na kilogram tělesné hmotnosti.

A pak jsou tu samozřejmě tolik diskutovaná, opěvovaná i zatracovaná umělá sladidla:

#6 ACESULFAM DRASELNÝ

(Acesulfam K, 0 kcal)

Kde ho najdete? 

Ve slazených nápojích, žvýkačkách, mražených potravinách.

Co Vám nabídne? 

Jedná se o nekalorické umělé sladidlo známé už od roku 1967, je 200krát sladší než sacharóza. V rozumných dávkách je bezpečný. Doporučený denní příjem je maximálně 15 mg na kilogram tělesné hmotnosti 

#7 ASPARTAM

(NutraSweet, 0 kcal)

Kde najdete Aspartam?

V nápojích, žvýkačkách, jogurtech, některých léčivech a v celé řadě potravinářských produktů. Ve vyšších dávkách má nahořklou chuť.

Co nabízí Aspartam? 

Patří k nejprostudovanějším umělým sladidlům. V uplynulých letech se jeho konzumace spojovala jak se zvýšeným rizikem obezity, tak s výskytem některých druhů rakoviny. Závěr odborných studií je ovšem takový, že při rozumném dávkování se nemáme čeho bát. Vyhýbat se mu ovšem musí lidé trpící tzv. fenylketonurií.  

#8 NEOTAM

(0 kcal)

O co se jedná? 

Neotam je nováčkem na trhu s umělými sladidly. Podle dostupných údajů je 8000-13000krát sladší než cukr. Složením se podobá aspartamu. 

Co nabízí Neotam?

Vzhledem k velmi vysoké sladivosti především možnost, že k dosažení požadované sladké chuti stačí pouze malé množství látky. Toto sladidlo ovšem zatím nebylo schváleno pro použití v rámci EU.

#9 SACHARIN

(0 kcal)

Kde najdete Sacharin? 

V nealkoholických nápojích, konzervách, majonézách, sladkostech atd.

Co Vám nabízí?

Je 200-700krát sladší než stolní cukr, nicméně po jeho konzumaci zůstává na jazyku hořká příchuť. V minulých dekádách se hodně mluvila o sacharidu jako o případném karcinogenu. Ze seznamu karcinogenních látek byl ale na základě provedených studií v roce 2000 odstraněn, ačkoliv se jeho konzumace nedoporučuje lidem, kteří mají problémy s močovým měchýřem. Používá se u nás v omezeném rozsahu, přičemž denní dávka by neměla překročit 2,5 mg na kilogram tělesné váhy.

#10 SUKRALÓZA

(Splenda, 0 kcal) 

Kde ji najdete? 

V sladkých nápojích, konzervovaném ovoci, ovocných sirupech atd.

Co Vám nabízí? 

Je 500-600krát sladší než cukr, čtyřikrát sladší než aspartam. Na rozdíl od něj je také odolná vůči vysokým teplotám, takže se hodí i k pečení. Díky tomu nachází opravdu široké spektrum využití. Denní dávka by neměla překročit 9 mg na kilogram tělesné hmotnosti. 

#11 CUKROVÉ ALKOHLY

(Sorbitol, xylitol, mannitol, 10 kcal v 1 čajové lžičce) 

Kde je najdete? 

V dietních potravinách, žvýkačkách, dezertech.

Co Vám nabízí? 

Nejsou zcela bez kalorií, v jednom gramu je zhruba 2,6 kcal, ale zase vás zubař pochválí, protože nezpůsobují zubní kaz. Byly velmi populární především v dia potravinách, ale ve větším množství řada z nich způsobuje nadýmání a průjem. Bezpochyby tedy můžete volit vhodnější verzi sladidel.

KRÁTCE NA TÉMA: BEZPEČNOST UMĚLÝCH SLADIDEL

Ve stravě sportovců a v dietách mají umělá sladidla svoje opodstatnění. Nechá se ale naše tělo „ošálit“ sladkou chutí bez kalorií?

Náhražky cukru napodobují jeho účinek ve smyslu chuti, ale obvykle mají jen velmi malou nebo žádnou energetickou hodnotu. Některé tyto látky jsou přírodního původu jiné syntetické a bývají výrazně sladší než cukr. Zřejmě nejvítanějším pozitivním účinkem umělých sladidel je, že pomáhají výrazně snížit příjem kalorií a sacharidů.

Má to ovšem i svou stinnou stránku. Provedené výzkumy ukazují, že místo úbytku váhy mají například dietní nápoje spíše sklon váhu navyšovat a přispívají k rozvoji obezity. Je třeba si uvědomit, že za normálních okolností je sladká chuť spojena s inzulínovou reakcí, následně dochází k reakci krevního cukru a ten je posléze uskladněn ve tkáních. Vlivem umělých sladidel ale k nárůstu hladiny glukózy (cukru) v krvi nedochází, může se tedy objevit hypoglykémie (nízká hladina cukru v krvi) a s ní spojený nárůst chuti k jídlu. Jinými slovy, budete mít chuť na sladké a sníte toho víc, dokud tuto chuť neuspokojíte.

Co to pro vás znamená? Že pokud se rozhodnete použít umělá sladidla s cílem omezit příjem sacharidů, neměli byste to přehánět.

Tipy zdarma emailem
  • Individuální jídelníčky
  • Motivace a návrh postupu pro úspěšné a trvalé hubnutí
  • Úspěšné příběhy
Jak si správně osladit život

5 zdravých svačinek, které si můžete dát před spaním, a přesto zhubnete

Odborníci se stále neshodli na tom, jestli večerní konzumace jídla vede k nabírání na váze. Ovšem jedna věc je jistá: pokud chcete zhubnout, musíte vytvořit kalorický deficit. Počet kalorií, které denně přijmete a spálíte, je velmi důležitý.  

Jak si správně osladit život

Tipy, jak správně nastartovat Váš metabolizmus

Jak jistě mnoho z vás tuší, mít rychlý metabolizmus přináší mnoho výhod i nevýhod. Mimo jiné výhody zde patří zejména rychlé a účinné pálení tuků.

Jak si správně osladit život

Sestavení zdravého jídelníčku - makroživiny

Chcete-li začít se zdravým stravováním a jíst podle předem stanoveného a vypočítaného jídelníčku, můžete si jej nechat sestavit u odborníka. Pokud však nechcete investovat stovky korun do výživového poradce a raději si sestavíte stravovací plán svépomocí, pak je potřeba nastudovat některé informace.

Jak si správně osladit život

3 stravovací návyky k lepšímu zdraví

Zdraví je jedna z nejdůležitějších priorit co může být. Často ho ale zanedbáváme a volíme pohodlnější cestu. V tomhle článku vám dáme 3 skvělé tipy na tři zdravé a nenáročné metody prospěšné zdraví.

Jak si správně osladit život

Elixír života: Meduňka lékařská

Tato jedinečná rostlina s milým názvem má v sobě skrytou nejednu výhodu. Lidé ji znají již odpradávna a i v dnešním moderním farmaceutickém světě si stále drží své čestné místo v popředí. Čím to je?

Jak si správně osladit život

4 cviky které Vám dopomůžou k sexy zadečku

Stále se díváte na ty sexy zadečky svých kamarádek s mírnou závistí? Vidíte kamarádky v leginách, kterým to neskutečně sekne? Lamentujete, že chcete taky takový zadek, ale nic s tím neděláte? Nejvyšší čas začít! 

Jak si správně osladit život

7 nejlepších cviků pro efektivní tvarování Vašeho těla

Mít perfektně tvarovaný zadek je dnes IN. Chcete-li své cvičení zaměřit právě na hýždě musíte vyzkoušet tyto cviky. Zařaďte je do své denní rutiny

Jak si správně osladit život

Jízda na koloběžce - ideální na hubnutí a bolest zad

Většina koloběžkářů Vám nespíše řekne, že jízda na koloběžce je pro ně především zábava. Bláhodárné účinky na jejich tělo, zdraví si neuvědomují a to je dobře. To co nás baví se provozuje lépe. 

Jak si správně osladit život

Zbavujete se nadváhy: 3 lži, na které zapomeňte

Začínáte bojovat s nadváhou? Zapomeňte na zažité mýty a lži. Boj s nadváhou je dlouhodobý proces a lidé jej často vzdávají, protože podléhají různým mýtům. Jsou frustrovaní s (ne)výsledků. Zbavte se těchto lží a motivujte se k lepším výsledkům

Jak si správně osladit život

Špaldové wafle

Jak na Špaldové wafle? Zkuste recept na špaldovou pochoutku

300x300-vyzva21dni-zeny1.png
X
Zůstaňte s námi ve spojení