Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
V pořádku
Další informace

Chceš zhubnout?
Zdravě jíst? Makáš na sobě?

Tipy zdarma emailem

Individuální jídelníčky - Motivace - Rady a tipy - Doplňky

S kreatinem nemůžete udělat chybu

O kreatinu se tvrdí, že patří mezi nejprozkoumanější sportovní suplementy vůbec. To ovšem zdaleka není jediný superlativ, který se s tímto oblíbeným doplňkem výživy pojí.

S kreatinem nemůžete udělat chybu

Co je vlastně kreatin?

Jedná se o organickou kyselinu, která se v našem těle přirozeně vyskytuje. Organismus průměrného člověka (cca 70 kg) tak disponuje zhruba 120-140 gramy kreatinu, nejvíce je ho uloženo ve svalech.  

Historie kreatinu

Účinky kreatinu byly předmětem výzkumů již od počátku 19. století, kdy francouzský vědec Chevreul objevil novou složku kosterních svalů, která dostala název kreatin. Pojmenoval ji podle zdroje, z nějž byla izolována, kreas (řecky maso). Německý vědec von Liebig později potvrdil jeho přítomnost v mase, a upozornil na možnost vazby mezi kreatinem a svalovou výkonností. Trvalo ale dalšího půl století, než byli vědci schopni kreatin z masa získávat a zkoumat jeho účinky podporující výkonnost.

Pozice kreatinu na současném trhu se suplementy

V dnešní době už má kreatin za sebou dobře čtvrt století klinického testování a stejně dlouhou dobu si jeho účinků užívají sportovci. Zdálo by se možná na první pohled zbytečné dodávat tělu uměle látku, kterou umí samo vyprodukovat (kreatin se syntetizuje ze tří aminokyselin - argininu, metioninu a glycinu). Když k tomu navíc připočtete fakt, že kreatin v nemalém množství získáváme z masité stravy, jistě se zdá být diskutabilní, zda je suplementová forma skutečně tak nezbytná. Roky zkušeností samotných sportovců a výsledky odborných studií se ale jednoznačně shodují.

SUPLEMENTACE KREATINEM JE EFEKTIVNÍ A VELMI PŘÍNOSNÁ

Co nám kreatin ve formě suplementu nabízí?

Především rychlou vstřebatelnost. Svaly ho rychle absorbují a vytváří si rezervy využívané posléze při produkci ATP (zdroj energie umožňující kontrakci svalů). Zvýšená hladina kreatinu ve svalech tak vede k dramatickému nárůstu síly. Umožní vám cvičit déle a po tréninku nebudete potřebovat tolik času na regeneraci.

Zvýšením hladiny kreatinu také dochází ke snížení kyselosti prostředí ve svalu, narůstající zejména při sportovních aktivitách trvajících delší dobu. Nadměrný vzestup hladiny kyseliny mléčné vede k poklesu síly. Naštěstí sportovci užívající kreatin kyselost svalů potlačí a jejich trénink tak může být delší i intenzivnější.

Kromě opravdu dramatického vlivu na sílu a výkonnost užívání kreatinového suplementu pozitivně ovlivňuje proteosyntézu a tím pádem růst svalů.

Dále dochází působením kreatinu ke zvýšení obsahu vody v buňkách, které tím nabývají na objemu. Svaly obohacené o kreatin jsou tedy objemnější.  

Jakou formu suplementu zvolit?

Snaha zlepšit stravitelnost a účinnost kreatinu vedla v průběhu let k vývoji několika různých forem tohoto skvělého suplementu.

Mezi nejčastěji nabízené a velmi kvalitní patří:

Kreatin monohydrát

Jedná se o první formu kreatinu využívanou k podpoře budování svalové hmoty a síly. Je tedy současné nejvíce prostudovaná a vědecky ověřená. Kreatin monohydrát se osvědčil většině uživatelů a je obecně dobře tolerován. Dnes se nabízí ve formě mikro-ionizovaného prášku. Dřívější verze kreatinu nebyly mikro-ionizované, což způsobovalo řadě lidí nadýmání a křeče, u některých jedinců i průjmy.

Kreatin AKG

Kreatin AKG je kreatin vázaný k molekule alfa-ketoglutarátu. AKG se snadno absorbuje právě ve vazbě s kreatinem, takže se vlastně díky AKG dostává do těla více kreatinu a současně se snižuje dráždivost střeva. Lidé, kteří při užívání kreatin monohydrátu trpí křečemi a nevolnostmi, mají většinou s AKG formou lepší zkušenosti.

Kreatin kre-alkalyn

Jedná se o patentovanou formu kreatinu. Mluví se o něm také jako o „pufrovaném kreatinu“, který má vyšší pH, díky čemuž organismus vstřebává více účinné látky. Tvůrci kreatin kre-alkalynu tvrdí, že tato forma kreatinu může být užívána v menších dávkách a přitom dosáhnete stejného výsledku jako díky kreatin monohydrátu

Kreatin ethyl ester

Je také známý jako kreatin ester nebo CEE. Jedná se o jednu z nejnovějších forem kreatinu. Motivací pro vývoj CEE byla snaha vytvořit ještě kvalitnější formu kreatinu. Přidáním esteru ke kreatinu se teoreticky zvyšuje rozpustnost kreatinu v tucích, takže snáze prostupuje buněčnými membránami a do svalových buněk se tak dostává více účinné látky.

Jak kreatin užívat

Jaká dávka je pro sportovce optimální? Na základě vědeckých informací víme, že nejlepší způsob doplnění kreatinu ve formě suplementu, spočívá v týden trvající zaváděcí fázi, kdy konzumujete v průměru 0,3 gramu kreatinu na kilogram váhy denně. Pak následuje udržovací fáze, kdy se dávka drží v průměru na 0,1 gramů na kilogram denně. V průběhu zaváděcí fáze si denní dávku rozdělujete na cca 5gramové porce, které užíváte v průběhu dne s tím, že jedna dávka by měla být načasována 30 minut před tréninkem a další 4-6 hodin po tréninku. V průběhu udržovací fáze si dáte jednu dávku před a další po tréninku. Ve dnech, kdy necvičíte, užíváte jednu dávku ráno se snídaní a další večer s večeří.

Někteří lidé argumentují tím, že by měl být kreatin monohydrát užívaný v cyklech, abyste dosáhli nejlepších výsledků. Typický kreatinový cyklus pak vypadá následovně:

1) zaváděcí fáze: 1 týden;
2) udržovací fáze: 4 týdny;
3) regenerace: 3 týdny – kreatin neužíváte.

Pak se cyklus opakuje. Opakovat ho můžete bezpočtukrát, záleží jen a jen na vás.

Uvedené dávkování je obecně platné, nicméně vždy byste se měli řídit konkrétními informacemi uvedenými přímo na zakoupeném produktu.

Tipy zdarma emailem
  • Individuální jídelníčky
  • Motivace a návrh postupu pro úspěšné a trvalé hubnutí
  • Úspěšné příběhy

Jaké máte zkušenosti s kreatinem vy?

Podělte se o zkušenosti či výběrem kreatinu. Jaký vybrat? Jaký používáte? 

S kreatinem nemůžete udělat chybu

5 zdravých svačinek, které si můžete dát před spaním, a přesto zhubnete

Odborníci se stále neshodli na tom, jestli večerní konzumace jídla vede k nabírání na váze. Ovšem jedna věc je jistá: pokud chcete zhubnout, musíte vytvořit kalorický deficit. Počet kalorií, které denně přijmete a spálíte, je velmi důležitý.  

S kreatinem nemůžete udělat chybu

Tipy, jak správně nastartovat Váš metabolizmus

Jak jistě mnoho z vás tuší, mít rychlý metabolizmus přináší mnoho výhod i nevýhod. Mimo jiné výhody zde patří zejména rychlé a účinné pálení tuků.

S kreatinem nemůžete udělat chybu

Sestavení zdravého jídelníčku - makroživiny

Chcete-li začít se zdravým stravováním a jíst podle předem stanoveného a vypočítaného jídelníčku, můžete si jej nechat sestavit u odborníka. Pokud však nechcete investovat stovky korun do výživového poradce a raději si sestavíte stravovací plán svépomocí, pak je potřeba nastudovat některé informace.

S kreatinem nemůžete udělat chybu

3 stravovací návyky k lepšímu zdraví

Zdraví je jedna z nejdůležitějších priorit co může být. Často ho ale zanedbáváme a volíme pohodlnější cestu. V tomhle článku vám dáme 3 skvělé tipy na tři zdravé a nenáročné metody prospěšné zdraví.

S kreatinem nemůžete udělat chybu

Elixír života: Meduňka lékařská

Tato jedinečná rostlina s milým názvem má v sobě skrytou nejednu výhodu. Lidé ji znají již odpradávna a i v dnešním moderním farmaceutickém světě si stále drží své čestné místo v popředí. Čím to je?

S kreatinem nemůžete udělat chybu

4 cviky které Vám dopomůžou k sexy zadečku

Stále se díváte na ty sexy zadečky svých kamarádek s mírnou závistí? Vidíte kamarádky v leginách, kterým to neskutečně sekne? Lamentujete, že chcete taky takový zadek, ale nic s tím neděláte? Nejvyšší čas začít! 

S kreatinem nemůžete udělat chybu

7 nejlepších cviků pro efektivní tvarování Vašeho těla

Mít perfektně tvarovaný zadek je dnes IN. Chcete-li své cvičení zaměřit právě na hýždě musíte vyzkoušet tyto cviky. Zařaďte je do své denní rutiny

S kreatinem nemůžete udělat chybu

Jízda na koloběžce - ideální na hubnutí a bolest zad

Většina koloběžkářů Vám nespíše řekne, že jízda na koloběžce je pro ně především zábava. Bláhodárné účinky na jejich tělo, zdraví si neuvědomují a to je dobře. To co nás baví se provozuje lépe. 

S kreatinem nemůžete udělat chybu

Zbavujete se nadváhy: 3 lži, na které zapomeňte

Začínáte bojovat s nadváhou? Zapomeňte na zažité mýty a lži. Boj s nadváhou je dlouhodobý proces a lidé jej často vzdávají, protože podléhají různým mýtům. Jsou frustrovaní s (ne)výsledků. Zbavte se těchto lží a motivujte se k lepším výsledkům

S kreatinem nemůžete udělat chybu

Špaldové wafle

Jak na Špaldové wafle? Zkuste recept na špaldovou pochoutku

X
Zůstaňte s námi ve spojení